Blog‎ > ‎

Piramida ishrane

поставио/ла Nada Lazic 03.02.2013. 16:04

Da bi se zadovoljili principi zdrave ishrane i zadovoljile dnevne energetske potrebe organizma, preporuke za pravilnu ishranu i dnevni vodič u izboru vrste i količine namirnica, koristi se „piramida ishrane“. Podela namirnica je zasnovana na količini hranljivih materija koje su u njima najzastupljenije, kao što je, na primer, mleko najbolji izvor kalcijuma. 

Piramida ishrane podrazumeva podelu namirnica u pet grupa:

I grupa – hleb, cerealije, pirinač, testenine;

II grupa – povrće;

III grupa – voće;

IV grupa – mleko, jogurt i mlečni proizvodi; 

V grupa – meso, piletina, riba i leguminoze, jaja i orasi. 

Kako bi se postigla dnevna izbalansiranost ishrane preporučuje se 6-11 porcija grupe namirnica koju čine žitarice, a koje su bogate ugljenim hidratima i koje su osnov optimalne ishrane. Preporučuje se unos povrća 3-5 puta na dan i voća 2-4 puta jer čine grupu namirnica koje su bogate vitaminima i mineralima. U manjem obimu se preporučuje unos hrane životinjskog porekla (2-3 porcije namirnica), dok se na samom vrhu nalaze masnoće i slatkiši, koje treba izbegavati. 

Dati opseg preporučenih porcija treba prilagođavati energetskim potrebama organizma, a koji zavise od brojnih faktora (fiziološkog stanja organizma, dnevnih aktivnosti, fizičkih, kao i mentalnih). 

U sledećoj tabeli je dat preporučeni broj porcija pojedinih grupa namirnica u zavisnosti od energetskih potreba organizma izraženih u kcal. 

 

Grupe namirnica1600 kcal2200 kcal2800 kcal
Hleb, cerealije, pirinač i testenine6911
Povrće345
Voće234
Mleko i mlečni proizvodi2-32-32-3
Meso, riba, leguminoze, jaja i orasi223

Ovaj način planiranja ishrane trebalo bi da odgovara potrebama i ukusima ljudi različitih kultura i mogućnosti.

Comments